Direct naar de inhoud.
15 januari 2025 | 2.00 minuten leestijd

ATOZ, als plaatsing ingewikkeld is 

ATOZ, als plaatsing ingewikkeld is 

Sinds enkele jaren bestaat binnen de regio Noord- en Midden- Drenthe het Adviesteam Onderwijs Zorg (ATOZ). In het ATOZ buigen experts uit onderwijs en zorg zich over het vraagstuk van schoolplaatsing voor kinderen voor wie het ingewikkeld is om een passende plek te vinden. Het gaat om zogenaamde ‘complexe casuïstiek’. Voor deze kinderen passen de onderwijs- en begeleidingsbehoeften niet duidelijk bij een vorm van onderwijs of zorg. De experts bespreken samen de hulpvraag van het kind en geven advies over hoe het kind het beste kan worden ondersteund en op welke plek dit het beste plaats kan vinden. 

De afgelopen jaren heeft het ATOZ voor gemiddeld tien kinderen per jaar een advies kunnen geven, dat hen richting een passende onderwijsvorm heeft toegeleid. Natuurlijk ligt een oplossing na bespreking in het ATOZ-overleg niet ineens zomaar voor het grijpen. Vaak moeten er nog dingen worden uitgezocht of onderzocht. En meestal is er nog iets nodig om een schoolsituatie zo passend mogelijk te maken. ‘De kracht ligt in de gezamenlijke afweging’, zegt Karin Vredeveld, orthopedagoog bij Kind- en Leercentrum W.A. van Liefland. ‘Bij de kinderen die we bespreken in het ATOZ liggen de hulpvragen op verschillende functioneringsgebieden, waarvoor de expertise bij de verschillende soorten speciaal onderwijs en zorg te vinden is. Met elkaar kun je de pluspunten en de risico’s van een plaatsing in verschillende scholen en zorglocaties goed in kaart brengen. En dan de beste keuze maken. Een keuze waar je samen achter kunt staan. Een ander effect is dat we elkaar helpen’, gaat Karin verder. ‘We observeren kinderen op elkaars scholen en zorglocaties en geven dan feedback over de aanpak. We stellen gezamenlijk kindgerichte doelen op. Of we maken een afspraak om bepaalde materialen van elkaar over te nemen. Door zo intensief samen te werken leren we elkaars werkwijze en expertise steeds beter kennen en weten we elkaar steeds beter te vinden’. 

De rol van ouders 
‘Soms sluiten ouders aan bij het overleg en vaak ook bewust niet, vertelt Karin Vredeveld. Tijdens het overleg stellen we elkaar in snel tempo kritische vragen over het ‘papieren dossier’ en gaan we diep in op dingen die het kind niet kan en dingen die niet lekker lopen. Sommige ouders willen daar graag bij zijn en kunnen er goed mee omgaan. Voor andere ouders, die vaak al veel verschillende deskundigen en hulpverleners hebben gesproken, is dit te overweldigend en niet helpend. Voor hen kan het prettiger zijn om na afloop een goede terugkoppeling te krijgen over wat er is besproken, met een duidelijke uitleg erbij’.  

Een team van experts 
Vaste teamleden van het ATOZ zijn de orthopedagogen of gedragswetenschappers van de verschillende vormen van gespecialiseerd onderwijs (SBO, SO-2, SO-3 en SO-4), van Kinderdagcentrum de Arkel (Cosis) en van het Medisch Orthopedagogisch Centrum (Yorneo). Verder maakt de voorzitter van de Commissie van Toelaatbaarheid van het samenwerkingsverband deel uit van het overlegplatform. Op afroep kunnen ook professionals van andere organisaties aansluiten. Per kindsituatie wordt bepaald welke experts meedenken over de adviesvraag. 

Het ATOZ benutten voor een plaatsingsvraagstuk 
Eens per maand is er ruimte voor twee adviesvragen voor kinderen in de basisschoolleeftijd, die digitaal worden besproken. In schooljaar 2024-2025 neemt Jiska van Hall (j.vanhall@plateau-assen.nl), orthopedagoog van sbo De Meander, de organiserende- en voorzitterstaken op zich. Deze taak wisselt jaarlijks. Aanmeldingen voor het ATOZ verlopen via de betrokken orthopedagoog/gedragswetenschapper vanuit het schoolbestuur of de zorginstelling of via de intern begeleider. Informatie over de ATOZ werkwijze en het toestemmingsformulier is te vinden op de website. 

Naar nieuwsoverzicht

© Copyright Passend Onderwijs Drenthe 2023

Disclaimer Cookies Privacyverklaring

Feedback
Feedback
We willen de inhoud van deze site blijven verbeteren. Daarom hebben we een paar vragen.
Wie ben je?
Heb je dit kunnen vinden?