Project hoogbegaafdheid krijgt vervolg

Sinds 2019 doen de beide samenwerkingsverbanden mee aan de twee subsidierondes voor het verbeteren van het onderwijs en ondersteuning aan hoogbegaafde kinderen Met behulp van de extra middelen hebben de scholen een flinke kwaliteitsimpuls kunnen geven. Onlangs werd bekend dat vanaf 2026 de samenwerkingsverbanden structureel geld ontvangen voor de ondersteuning van begaafde leerlingen. Goed nieuws, want daarmee kunnen we verder bouwen aan een goed afgestemd aanbod. Een kleine greep uit de activiteiten en opbrengsten tot nu toe.
Primair onderwijs
Onder leiding van projectleider Suze Barels is een bovenbestuurlijk netwerk van HB-specialisten in het leven geroepen en is de afgelopen jaren samen met samenwerkingsverband Zuidoost-Drenthe een gevarieerd scholingsaanbod uitgezet. Dit scholingsprogramma draagt eraan bij dat scholen de afgesproken basisondersteuning voor meer- en hoogbegaafde leerlingen kunnen waarmaken. In het samenwerkingsverband leggen we de lat hiervoor hoog. Binnenkort worden de uitkomsten van het onderzoek naar de beschikbaarheid en kwaliteit van de bovenschoolse Plusgroepen gepresenteerd. Met de uitkomsten van dit onderzoek krijgen we beter inzicht of de afspraken rondom basisondersteuning voor hoogbegaafden realistisch zijn. En welke aanpassingen eventueel gewenst zijn.
Een belangrijke opbrengst is de opzet van de UnIQ-groep. Het onderwijszorgarrangement voor hoogbegaafde kinderen met intensieve ondersteuningsbehoeften. Uit de telling van 2019 kwam naar voren dat we relatief veel hoogbegaafde thuiszitters hadden vanwege een ontoereikend aanbod. Met de UnIQ groep, die inmiddels een flink aantal jaren draait, hebben we ervoor gezorgd dat deze specifieke groep kinderen (weer) naar school heeft kunnen gaan en hebben we een aantal thuiszitters kunnen voorkomen. Met de gemeenten die de inzet van jeugdhulp bekostigen, schoolbesturen CKC Drenthe en Renn4 en het samenwerkingsverband zijn afspraken gemaakt, zodat de financiering voor de komende jaren geborgd is.
Voortgezet onderwijs
Het project in het voortgezet onderwijs kwam aanvankelijk moeizaam van de grond. Inmiddels is er een forse inhaalslag gemaakt en zijn scholen volop in ontwikkeling. Er is vooral geïnvesteerd in scholing; van korte workshops tot langdurige opleidingen. Een aantal collega’s heeft een intensieve opleiding tot ECHA specialist hoogbegaafdheid gevolgd en afgerond. Eén van de collega’s kan op dit moment worden ingeschakeld als expert voor scholen in het samenwerkingsverband. Er is een plan in de maak voor het inrichten van een structureel expertisepunt voor het samenwerkingsverband.
Op de HAVO en VWO-scholen zijn visitatiebezoeken uitgevoerd met als doel om samen te kijken naar de sterke kanten en de ontwikkelpunten op de verschillende scholen. Iedere school is aan de slag met deze verbeterpunten. Op een tweetal scholen, Gomarus College en NassauVincent Lariks, is een pilot gestart. Deze pilots richten zich op verbetering van het onderwijs en ondersteuningsaanbod voor hoogbegaafde leerlingen. Over de pilot op het Gomarus College is meer te lezen in een artikel.
Op 18 november 2025 vindt een grote conferentie plaats. Aanmelden kan via de website. Voor meer informatie kun je terecht bij de projectleiders Esmee Post en Hilde Gerrits.
Naar nieuwsoverzicht