Werk maken van terugschakelen
Iris Hoedemaker en Femke Hempel, gedragswetenschappers bij VSO de Atlas in Assen, hebben van het samenwerkingsverband de opdracht gekregen om werk te maken van terugplaatsingsbeleid van VSO naar regulier VO. Iris en Femke gaan dit schooljaar pionierend te werk. Zij onderzoeken wat de bevorderende en belemmerende factoren zijn, gaan op zoek naar voorbeelden van bestaande draaiboeken elders in het land en gaan binnen en buiten de school aan de slag om de weg voor terugschakeltrajecten vrij te maken. Ook is het de bedoeling om dit schooljaar voor ongeveer twee leerlingen daadwerkelijk te starten met een terugschakeltraject. De leerervaringen krijgen een plek in het beleid en het draaiboek.
Aanleiding en doel
Het VSO groeit. Het laatste jaar is het aantal leerlingen uit de regio Noord- en Midden- Drenthe dat onderwijs volgt op een speciale school fors gestegen, tot boven het landelijke gemiddelde. Met de ambitie ‘steeds inclusiever onderwijs’ in gedachten is het tijd om maatregelen te treffen.
In Noord- Nederland is de afspraak gemaakt om het aantal plaatsen op de (V)SO-cluster 4 locaties te maximeren, om daarmee de groei te stoppen. De consequentie hiervan is een wachtlijst. Een heel vervelende situatie. De schoolleiders van de VO-scholen hebben met elkaar een aantal oplossingsrichtingen bepaald en in gang gezet.
Eén van de gekozen oplossingsrichtingen is het werk maken van terugplaatsingsbeleid VSO-VO. Als het lukt om de tijd dat leerlingen doorbrengen op het VSO te verkorten, dan ontstaat er ruimte voor andere leerlingen, die nu op de wachtlijst staan. Op dit moment gebeurt het zelden dat een leerling vanuit het VSO de overstap maakt naar het reguliere VO. De situaties waarin het wel gebeurt, laten zien dat het wèl kan en dat drempelvrees soms in de weg staat. Een inspirerend voorbeeld is het schakeltraject van Jayla.
De verwachtingen zijn realistisch. Het kost tijd voordat de investering in het ontwikkelen van terugplaatsingsbeleid resultaat oplevert. Op korte termijn is de wachtlijst er niet mee opgelost. Voor de langere termijn gaan de inspanningen bijdragen aan de ambitie van ‘inclusiever onderwijs’.
Heb je interesse in deze beweging en wil je graag een bijdrage leveren, dan kun je contact opnemen met Iris Hoedemaker of Femke Hempel.
Naar nieuwsoverzicht