Direct naar de inhoud.

Themamiddag route naar inclusiever

waar het stimuleren en verstevigen van regionale samenwerking centraal staat

Op 26 maart 2025 is de jaarlijks terugkerende themamiddag voor het primair onderwijs in MFA Het Schakelveld te Assen. Inloop 14.45 uur, programma start om 15.00 uur. Deze middag is toegankelijk voor alle professionals (leerkrachten, IB, MT, expertiseteams) in ons samenwerkingsverband.

De middag start met een centrale inleiding door Sofie Sergeant, hoofddocent Burgerschap & Inclusie aan de Hogeschool Utrecht. Sofie neemt ons mee in dat inclusie niet gaat over talloze losse aanpassingen voor individuele leerlingen, maar over ons voorbereiden op en omgaan met verschillen. De uitdaging is om vooral te zoeken naar structurele oplossingen die voor alle leerlingen helpend zijn.

Sofie Sergeant, Kentalis, Paramedisch & Verpleegkundig Onderwijsadvies en Gespecialiseerd Onderwijs Assen verzorgen de volgende masterclasses:

Masterclass 1 Route naar inclusiever (Sofie Sergeant, Onderzoeker/Docent Burgerschap & Inclusie Hogeschool Utrecht)
Samen met onderwijsprofessionals wil Sofie inspireren en ondersteunen richting inclusief onderwijs, scholen waar elk kind kan leren, en waarbij ontmoeting en samenwerking centraal staan. Het onderzoekswerk dat Sofie verricht is altijd inclusief en actiegericht: samen met de mensen waarover het gaat, en gericht op positieve verandering in de praktijk. Sofie leert ons dat inclusie niet gaat over talloze losse aanpassingen voor individuele leerlingen, maar over ons voorbereiden op en omgaan met verschillen. Iedereen wordt uitgedaagd om vooral te zoeken naar structurele oplossingen die voor alle leerlingen helpend zijn. We kunnen leren van individuele casussen om dit vorm te geven in de context van de school.

Masterclass 2: Inclusief communiceren in het (reguliere) onderwijs.
In deze masterclass nemen Rosanne Flokstra (orthopedagoog SBO De Meander) en Karin Vredeveld (orthopedagoog Van Liefland, cluster 3 ZMLK) jou mee in een vernieuwende en praktische kijk op onderwijs. We dagen je uit om de traditionele “normale verdeling” los te laten en élk kind en iédere ontwikkeling als uitgangspunt te nemen.

Taal speelt een sleutelrol in hoe kinderen zichzelf en hun omgeving zien. We onderzoeken samen de impact van woorden zoals “hoger” en “lager onderwijs”, “voldoende” en “onvoldoende” en laten je ervaren hoe dit het zelfbeeld, de sociaal-emotionele ontwikkeling en het leergedrag van leerlingen beïnvloedt. Hoe kunnen taal en instructies bijdragen aan een positief leerklimaat, en hoe vermijden we dat kinderen zich buitengesloten voelen door ons woordgebruik en onze benaderingswijze? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat ondanks onze grenzen aan onderwijs een kind nooit meer het gevoel heeft dat hij of zij niet voldoet aan een norm?

Daarnaast willen we ook aandacht schenken aan hoe taalgebruik én houding de zelfredzaamheid van kinderen kunnen belemmeren. Met name bij leerlingen met downsyndroom in het regulier onderwijs zien we dat houding en taalgebruik in bijna alle gevallen leiden tot aangeleerde hulpeloosheid. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze woorden en houding kinderen juist stimuleren en versterken?

Deze scholing is niet alleen een pleidooi, maar we willen ook concreet aan de slag. We geven concrete handelingsadviezen om:
· Leerlingen met verschillende niveaus van leergedrag beter te ondersteunen.
· Taal en leerkrachtgedrag in te zetten om zelfvertrouwen en een groeimindset te bevorderen.
· Aansluiting te vinden bij de sociaal-emotionele ontwikkeling van álle leerlingen, zodat ieder kind zich gezien en gewaardeerd voelt.

Doe mee en ontdek hoe taal en aanpak hand in hand kunnen gaan om een inclusievere leeromgeving te creëren die bijdraagt aan de ontwikkeling van het kind, inclusief zelfbeeld. Samen bouwen we aan een benadering die niet vergelijkt, niet pampert, maar bijdraagt aan de empowerment van leerlingen (en leerkrachten).

Masterclass 3: Omgaan met sensorische prikkels in de klas. (Ergotherapie en fysiotherapieteam Paramedisch en Verpleegkundig Onderwijs adviesteam Cedin.)
In deze masterclass leer je:
Verschillen in omgang met sensorische prikkels? Hoe ga je er mee om in de klas.

Word je bewust van je eigen omgang met prikkels zoals geluid, licht en beweging om je heen. Wat voor effect heeft dit op jou. Krijg inzicht in de verschillen in reactie op prikkels van de leerlingen. Hoe zou je er in de klas rekening mee kunnen houden en wat is haalbaar hierin.

Masterclass 4: TOS wat is dat? En wat helpt je hele groep? (Kentalis: Renate Dey, ambulant begeleider en Esclarmonde Schuijs, directeur Kentalis Ambulante Dienst Noord PO)
Een leerling met taalontwikkelingsproblemen (TOS) heeft moeite met taal. Taal omvat meer aspecten dan dat we op het eerste gezicht denken. Dit leggen we uit met het TOS -web; taal-cognitie-identiteit. Je krijgt meer inzicht maar ook praktische tips. Je leert welke kleine veranderingen een leerling met een TOS, maar eigenlijk ook je hele groep, veel kunnen helpen.

Bovenstaande korte omschrijvingen geven je een indruk van de masterclasses. Het belooft een bijzonder inspirerende middag te worden.

Je kunt erbij zijn door je op te geven voor één van de vier masterclasses. Opgeven voor één masterclass betekent dat je je opgeeft voor de hele bijeenkomst!
Kijk aub goed welk formulier bij welke masterclass hoort. Bovenaan elk formulier staat de titel van de masterclass in het zwart weergegeven. Vul je gegevens in op het juiste formulier. Opgeven kan nu! vol = vol

Graag tot ziens.
Nicole de Groot (n.dgroot@swv2201po.nl)

Sorry, deze masterclass is volgeboekt, mogelijk is er nog plaats bij een andere masterclass.

Inschrijving masterclass 2 Inclusief communiceren in het (reguliere) onderwijs 26 maart 2025

Inschrijving masterclass 2 Inclusief communiceren in het (reguliere) onderwijs 26 maart 2025

Inschrijven

Om u aan te melden vult u onderstaande informatie in en klikt u op ‘Verzenden’.

Inschrijving masterclass 3 Omgaan met sensorische prikkels in de klas 26 maart 2025

Inschrijving masterclass 3 Omgaan met sensorische prikkels in de klas 26 maart 2025

Inschrijven

Om u aan te melden vult u onderstaande informatie in en klikt u op ‘Verzenden’.

Inschrijving masterclass 4 TOS wat is dat? En wat helpt je hele groep? 26 maart 2025

Inschrijving masterclass 4 TOS wat is dat? En wat helpt je hele groep? 26 maart 2025

Inschrijven

Om u aan te melden vult u onderstaande informatie in en klikt u op ‘Verzenden’.

Naar agendaoverzicht

© Copyright Passend Onderwijs Drenthe 2023

Disclaimer Cookies Privacyverklaring

Feedback
Feedback
We willen de inhoud van deze site blijven verbeteren. Daarom hebben we een paar vragen.
Wie ben je?
Heb je dit kunnen vinden?