Direct naar de inhoud.
2 september 2024 | 1.00 minuten leestijd

Onderzoek naar ondersteuning bij externaliserend gedrag 

Onderzoek naar ondersteuning bij externaliserend gedrag 

Aanleiding 
Goed kunnen omgaan met onrustig en opstandig gedrag van leerlingen is ingewikkeld en een urgent vraagstuk in het onderwijs. Leraren hebben vaker een negatieve attitude met betrekking tot inclusie van leerlingen met gedragsproblemen. Ook ervaren ze stress bij opstandig gedrag van leerlingen. Er is veel uitstroom naar het VSO, met als gevolg volle klassen in het gespecialiseerd onderwijs. 

Doel en inhoud 
Hoewel er veel bekend is over wat werkt bij externaliserend gedrag, blijft verandering in de klas moeilijk. Dat geldt voor leraren en daarmee ook voor leerlingen. Om duurzame verandering teweeg te brengen is betere ondersteuning van leraren nodig.
Dit onderzoek richt zich op professionalisering van leraren, met het uiteindelijke doel de inclusie van leerlingen met externaliserend gedrag in het reguliere voortgezet onderwijs te bevorderen. Het onderzoek wordt uitgevoerd door de Rijksuniversiteit Groningen, RENN4 en samenwerkingsverbanden passend onderwijs in Noord-Nederland. 

Onderzoek in twee fasen 
Het onderzoek bestaat uit twee fasen. Fase I van het onderzoek, een overzichtsstudie, is gestart in februari en wordt afgerond in oktober. Het doel van Fase I is in kaart te brengen wat werkt in de professionalisering van leraren die te maken hebben met deze leerlingen. Met behulp van bestaande literatuur wordt onderzocht welke interventies worden ingezet bij leerlingen met gedragsproblemen. Daarbij wordt gekeken naar professionalisering van leraren in die interventies. Fase II van het onderzoek zal hierop voortbouwen. In deze fase worden onderzoeksresultaten en praktijkkennis samengebracht. Het doel hiervan is het ontwikkelen van betere ondersteuning voor leraren, in samenwerking met de praktijk. De verwachte startdatum van Fase II van het onderzoek is januari 2025, met een looptijd van drie jaar. 

Samenwerking en deelname 
Het samenwerkingsverband doet mee aan dit onderzoek. Dit betekent dat we meedenken in het ontwerp van fase II en de uitvoer van die fase. Na de zomer zullen scholen worden benaderd met de vraag om mee te doen aan het onderzoek. Wil je nu al meer weten? Neem dan vooral even contact op met Elisa Kupers (w.e.kupers@rug.nl). We houden over verdere ontwikkelingen graag op de hoogte.  

Naar nieuwsoverzicht

© Copyright Passend Onderwijs Drenthe 2023

Disclaimer Cookies Privacyverklaring

Feedback
Feedback
We willen de inhoud van deze site blijven verbeteren. Daarom hebben we een paar vragen.
Wie ben je?
Heb je dit kunnen vinden?